A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

یحیی گل محمدی

یحیی گل محمدی* یحیی گل محمدی و بهروز پرورش خواه ....................        دربی ۴۱ - آزادی . دی ماه ۱۳۷۴

======================

 

 

 *  داستان یحیی و دربی ....

=========

 بار دیگر دربی   .... اینبار اما , عدد ۹۱ پیشروی دربی سرخابی مینشیند .. بیست و چهار سال پیش , درست ۸۸۰۰ روز قبل  , در یک روز سرد دیماه , ورزشگاه آزادی  در شرایطی با خیل عظیم  یکصد هزار تماشاگر  پر شد که , شاید همین تعداد  موفق به حضور در ورزشگاه نشدند تا  متقاعد شوند که می بایست هر چه سریعتر رهسپار خانه ها شوند و جریان مسابقه را ,  از گیرنده های تلویزیونی نظاره گر باشند . چنانچه ان روز , شخصی یک ساعت مانده به آغاز دربی ۴۱ , از نمای بالا و بیرونی طبقه دوم  به مسیر راه ارتباطی  ورزشگاه مینگریست , گمان میبرد که مسابقه پایان یافته و خیل جمعیت در راه خروج از ورزشگاه هستند !!! 

 

  نتیجه دربی چهل ویکم اگر چه همچون همیشه  برای هر دو گروه حائز اهمیت بود اما سرخپوشان با انگیزه ای مضاعف پای به میدان نهادند . برد عجیب ۳ بر ۱  مسابقه ی رفت که قدری با حرف و حدیث  داوری  همراه شده بود   و نیز دوری چند ساله  از موفقیت   , سبب ان  بود که پرسپولیسها بیش از حریف  خواهان کسب نتیجه باشند .

 در این روز سرمربی سرخپوشان خط دفاع اش را با یک ترکیب سه گانه , شامل " بهروز رهبری فرد , افشین پیروانی و یحیی گل محمدی " آرایش کرد . ان روزها , یحیی گل محمدی یک مدافع در مسیر پیشرفت بود و با ان یحیی پخته و توانمند سالهای بعد ( بویژه در دهه هشتاد ) تفاوت داشت . او علیرغم انکه  بسیار پرتلاش بود اما , چیزی نمانده بود که بسبب ضعف در بازی هوایی , عامل شکست تیمش باشد . دقیقه ۶۹ یک سانتر از امیر قلعه نوعی   در جای خالی گل محمدی , فرصتی را نصیب آبیپوشان کرد تا دروازه پرسپولیس را در چند مرحله ی متوالی ,  تهدید نمایند . واکنش دروازه بان پرسپولیس احمد عابدزاده  دو مرحله  مانع از نتیجه گیری استقلال  شد و سرانجام ضربه سر مدافع پیش تاخته ی آبی , مهدی پاشازاده  به تور نشست اما با نظر داور , آفساید اعلام شد تا حساس ترین لحظه ی دربی ۴۱ , نیز بی نتیجه گردد . 

 یحیی اما روز بروز و سال به سال , رشد کرد , انقدر که روزی "  خودش " تعیین کننده نتیجه ای دربی  تهران شد .... ۲۷۳۰ روز بعد از دربی ۴۱ ,  بار دیگر در همان آزادی ,  خیمه بزرگ دربی  برپا شد با این تفاوت که اینبار عدد ۵۴  کنار نام دربی ثبت گشت . یک برد شیرین ۲ بر ۱  در شرایطی که , بزرگترین مربیان سرخابی  دهه ی ۶۰ و ۷۰  ( پروین و پورحیدری ) روی نیمکت ها حضور داشتند , سرخپوشان را به اوج رسانید .  نخستین گل  را  , دفاع اخر پیشتاخته سرخپوشان " یحیی گل محمدی "  که بی محابا تا درون  ۶ قدم آبی ها نفوذ کرده بود , تثبیت کرد .... یک بغل پا و سپس شادی پس از گل که از فرط خوشحالی , پیراهنش را نیز از تن خارج نمود تا دوربین تلویزیون شادی پس از گل او را دنبال نکند  .  . حال ۱۷ سال پس از ان روز  , بار دیگر یحیی و دربی به یکدیگر رسیده اند او حالا  قلب  یا به عبارتی مرکز تصمیم گیری سرخپوشان  است و انها را در شهر اوردی هدایت میکند که قرار است  با عدد ماندگار ۹۱  در تاریخ ثبت گردد . 

یحیی گل محمدی

* یحیی گل محمدی و علی سامره .....................          دربی ۵۴ . آزادی - خرداد ۱۳۸۲

=========================

 

  آنها که یحیی را از نزدیک میشناسند , جملگی اذعان دارند که شاخص ترین ویژگی اش , هوش بالای اوست .... بازیکن سر بزیر و بی حاشیه ی سالها نچندان دور , حالا یک متخصص بزرگ در امر آنالیز حریفانش است . یک مربی که در زمین فوتبال , چیزی را به قضا و قدر نمی سپارد . یحیی  ابتدا نقطه قوت  حریف را شناسایی میکند و سپس هوشیارانه ,  داشته هایش را درست در مسیر انها میگمارد . بگونه ای که علاوه بر خنثی سازی طرحهای  حریف  , جریان مسابقه را بسوی آنچه که مورد نظر خودش است  تغییر میدهد . به عبارتی , یک مربی که هوشیارانه از دستهای حریفش , برای بستنش به یک درخت استفاده میکند !! ... و این رمز موفقیت او در سالهای اخیر است . شیوه ای که  طی دو سال گذشته بیش از همیشه در اجرای ان تبحر یافته  و مهمترین ویژگی ان این است که  هرگز نمیتوان تیم های یحیی را , کاملا از هم گسیخته  دید    ... با این تفاصیل اما , دربی سرخابی ها  قواعد خاص خودش را دارد  ... مجموعه ای از عوامل که گاه تنها  اسیر احساسات جاری در زمین  یا  یک حرکت کودکانه ی دور از انتظار  یک بازیکن جوان و یا یک رای ناعادلانه از سوی قاضی میدان ... میشود . پس تنها باید  نشست و عیار مربیگری یحیی را , در یکی از دشوارترین روزها , نظاره کرد .  در آینده اما بیشتر به  شیوه ی مربیگری یحیی و ویژگی های آن خواهیم پرداخت .