A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

آلمانغربی ۱۹۷۳

West Germany 1973

* آلمانغربی ۱۹۷۳ , جاودانه ها از راست : گرد  مولر , ولفگانگ اووه رات , یوپ هاینکس , برنارد کولمان و فرانتس بکن بائر ... برلین - خرداد ۱۳۵۲  

photo by Masahide Tomikoshi

=========================

 

 

 

  * پنجه عقاب , تیز میگردد ......

 میزبان جام جهانی ۱۹۷۴ , دو سال مانده به این رقابتها  با شایستگی فاتح رقابتهای جام ملتهای اروپا ۱۹۷۲ شد  . نتیجه ای که برای آنهای نیازمند روحیه ,  بسیار شیرین و  دلچسب بود . بر این پایه  در انظار جمیع کارشناسان و نیز علاقمندان فوتبال و با توجه به مزیت بزرگ میزبانی , آنها به شانس اول فتح جام جهانی ۱۹۷۴ تبدیل شدند . اما چند ماه پس از ان موفقیت چشمگیر , آلمانها در یک مسیر نزولی قرار گرفتند تا ایمان و اعتقاد همگان نسبت به قابلیتهایشان , دچار تردید گردد. 

  آلمانها که در فاصله ی یکسال مانده به شروع مسابقات در جهت حفظ  موقعیت ممتاز خود حرکت میکردند همانند همه ی میزبانهای جام جهانی ,  برای یک حضور مقتدر  به انجام مسابقات دوستانه با رقبایشان روی اوردند  و  در این راستا بود که در سه مسابقه ی دوستانه " خانگی " مقابل رقبایی همانند آرژانتین , یوگوسلاوی و برزیل طعم تلخ شکست را چشیدند و ناگوار تر آنکه , پیش چشم هواداران متعصب فوتبال آلمان این شکستها در شرایطی رخ میداد که علاوه بر از دست دادن نتیجه , انها از نظر  روند مسابقه و خلق موقعیت نیز مقابل حریفانشان ناتوان بودند و اگر چه که مقابل نیرومند ترین حریف تدارکاتی (  برزیل ) قدری بهتر عمل کردند , با این وجود شکست در خانه  برای علاقمندان فوتبال آلمان , قابل پذیرش نبود و اغلب کارشناسان معتقد بودند که برزیلیان برای نخستین بار به شیوه ی اروپایی روی اورده اند و آلمانها را با حربه ی مخصوص خودشان ( فوتبال اقتصادی و نه احساسی ) مغلوب ساخته اند ! ... یا به عبارتی , آلمانها را در خانه با اسلحه ی آلمانی ,  شکست داده اند و این سبب شد  تا زنگها برای هلموت شوئن و تیمش به صدا در آید  ...

 در ان دوره عمده ترین گرفتاری آلمانها  این بود که پس از پذیرش آن ۳ شکست , نویسندگان و مطبوعات ورزشی آلمان , شکیبایی خود را از کف داده و بصورت گروهی به جستجوی وسیع برای یافتن ترکیبی بهتر و درخشان تر برای تیم ملی دست زدند . در مقابل اما فرد مسئول " هلموت شوئن " با دوراندیشی و خونسردی ویژه خویش , مسیر حرکت و ابتکار عمل را در دستانش حفظ نمود و تغییرات عمده ای  در ترکیب و آرایش تیم میزبان اعمال نکرد . 

        

Helmut Schön

* هلموت شوئن فقید , متخصص آبیاری و طراوت بخشیدن بود .  تیم ملی و یا باغچه حیات خانه  , تفاوتی برایش ندارد  چرا که او به بهترین صورت  آن را انجام میدهد .

=========================

 

  هنگامه ای فتح یورو ۷۲ ,  استخوان بندی آلمانغربی از بازیکنان دو باشگاه تشکیل شده بود ....  در وهله ی نخست  بایر مونیخ و سپس مونشن گلادباخ  و از لیست ۲۰ نفره ,  تنها ۲ یا ۳ بازیکن  سهم  دیگر باشگاه ها بود . به عبارتی دیگر ,   تیم ملی شامل بازیکنانی بود که اغلب  از فوتبال منطقه ی جنوب و جنوب غربی کشور گزینش شده بودند .

 استحکام خط دفاع تیم ملی آلمان در آن دوره ی زمانی , ارتباط مستقیم به استحکام خط دفاع باشگاه بایرن داشت که  شامل سپ مایر ( دروازه بان ) , فرانتس بکن بائر ( لیبرو - دفاع آزاد ) , هانس شواتزنبک ( دفاع وسط ) , پل برایتنر ( دفاع چپ ) بود که در سمت راست برتی فوگتس از  گلادباخ که گاهی اوقات دیتر هوگتز ( Dieter Höttges )  از باشگاه وردربرمن جانشین وی میشد .

 میانه ی زمین اما , با حضور بازیکنان گلادباخ شکل میگرفت ..... چرا که  گونتر نتزر ( هافبک چپ )  و هربرت ویمر ( هافبک دفاعی )  هر دو از گلادباخ  بودند که در سمت راست  اولی هوینس از بایرن  آنها را  همراهی مینمود  و سرانجام کاپیتان شایسته ای اف سی کلن , ولفگانگ اوورات .

 در خط حمله اما گرد مولر از بایرن ,  بعنوان عنصر اصلی و روح گلزنی آلمانها ,  بی جانشین بود . دیگر بایرنی این خط , یوپ هاینکس بود که در سمت راست انجام وظیفه میکرد  و سرانجام در سمت  چپ  " اروین کرامر " از شالکه ۰۴ حاضر بود . 

آلمان ۱۹۷۳  * آلمانغربی - استادیوم المپیک برلین ( خرداد ۱۳۵۲ )  شایسته ها از راست :

اولی هوینس , پل برایتنر , برتی فوگتس , اروین کرامر , هاینس فلوهه , گرد مولر , ولفگانگ اووه رات , یوپ هاینکس , برنهارد کولمان , سپ مایر و فرانس بکن بائر ( کاپیتان )

 

=========================

 

  مهمترین عامل در جهت ناتوانی آلمانها  , ضعف جسمانی و نزول کیفیت بدنی  نزد اکثریت  بازیکنان , بویژه بازیکنان  بایرن بود و سر امد انها نیز میتوان به دو نام سپ مایر و شوارتزنبک اشاره کرد و سپس کاپیتان بکن بائر .... که هر سه از عوامل اصلی موفقیت آلمانها در یورو ۷۲ بودند . اما در میانه ی زمین و در مثلث خط هافبک نیز دشواریهایی وجود داشت زیرا  گونترنتزر " هافبک درخشان و سرنوشت ساز یورو " عملا از صحنه کنار رفته بود و هربرت ویمر نیز علیرغم تلاش بسیار , نمیتوانست با جانشین نتزر " ولفگانگ اووه رات " آنگونه که باید هماهنگ گردد و سرانجام  خط حمله نیز , زیر سایه یک مولر تضعیف شده افول کرده بود  . آقای گل جام ۷۰ و گلزن بزرگ  فینال یورو ۷۲ ,  بجهت آسیب های فراوان , فروغ سابق را نداشت و یوپ هاینکس که در یکی دو مسابقه , جایگرین او شد , نمیتوانست نمایشی نزدیک به وی داشته باشد . 

  بر این پایه و در شرایطی که همگان انتظار یک دگرگونی وسیع و  ریشه ای  را داشتند هلموت شون با دقت و ظرافت عمل کرد و اجازه نداد تا پیکره و استخوان بندی تیم فاتح جام ملتها اروپا نابود گردد . بعنوان مثال اگر سپ مایر بخاطر اعصاب متشنج , تا حدودی استحکام و اعتماد خود را از کف داده بود , با نیمکت نشینی او در چند مسابقه , به او فرصت بازیابی داد و اینگونه توانست موقتا دروازه ی آلمانها را رو براه سازد . م همچنین به جای شوارتزنبک که یک مدافع  بسیار توانا و مطمئن بود اما موقتا با ضعف و تخلیه بدنی مواجه گشته بود , نخست از کولمان و سپس از وبر استفاده کرد و مطمئن بود که یکی از این دو , تا بازگشت شوارتزنبک کمر بند خط دفاع را محکم خواهد کرد .

 و در خط میانی نیز ,  همه چیز در دستان توانای گونتر نتزر بود ... اما شوئن , هوشمندانه سلطان سابق " ولفگانگ اووه رات " را جانشین وی نمود  و با آن که اووه رات در چند مسابقه , ضعیف بنظر می رسید  ولی , بواسطه ی شناختی که نسبت به توانایی های اووه رات  داشت او را حفظ کرد تا آنکه او به همان ستاره ای  که همگان انتظارش را میکشیدند تبدیل شد و در خط جمله با وجودی که اغلب کارشناسان در گوش راست به یوپ هاینکس چشم داشتند اما او گرابوفسکی دلاور هنرمند  جام ۷۰ را نیز بمیدان فرا خواند تا در کنار دیگر اجزای خط حمله ( مولر و کرامر ) ترکیبی جدید را نیز پدید آورد ...... و چنین شد که شرایط  برای آلمانهای کم رمق  تغییر کرد و با گذشت چند ماه , مجدد پنجه های عقاب  تیز شد .

 نخستین موفقیت پس از شکست خانگی مقابل برزیل در خرداد ۱۳۵۲ ,  سه ماه بعد در شهریور ۱۳۵۲ و در مسکو مقابل اتحاد جماهیرشوروی بدست آمد و این در شرایطی بود که  ۷۵ هزار تماشاگر روسی در استادیوم لنین بشدت از تیمشان حمایت میکردند . شوروی ان روزها نائب قهرمان اروپا و  یکی از بهترین تیمهای جهان بود و مهمتر از ان , اینکه امید بزرگ المانها ( گرد مولر ) تک گل پیروزی بخش آلمانها را بثمر رسانده بود . 

 در ادامه یک برد چهار بر صفر خانگی مقابل اطریش در شرایطی که ۲ گل از چهار گل سهم مولر بود  و سپس تا آغاز جام جهانی (تابستان ۱۳۵۳ ) بترتیب تیمهای  فرانسه , سوئد , اسپانیا , مجارستان , اسکاتلند .... مقابل آلمانها مغلوب شدند تا بدین صورت تیم کم توان شده ی آلمانها در تابستان ۱۳۵۲ ,  به ان میزان از آمادگی دست یابند که فاتح  جام زرین باشد .