A+ R A-

تبلیغات

رجیران

توماژوفسکی

ژان توماژوفسکی

* ژان توماژوفسکی , دروازه بان افسانه ای لهستان ............    انتخابی جام جهانی ۱۹۷۴ - استادیوم ویمبلی , پاییز ۱۳۵۲

==========================

 

 

 

 ویمبلی ۳ آبان ۱۳۵۲

 روزی که یک " شیر "  از دروازه لهستان حراست میکرد ... !! 

 

 عصر روز سوم آبان ۱۳۵۲ , یک روز غم انگیز  برای فوتبال انگلیس بود . چرا که استادیوم مشهور ویمبلی به قربانگاهی بزرگ برای تیم قهرمان جهان تبدیل شد . آن روز حریف آنها , نسل طلایی فوتبال لهستان بود که در راه صعود به جام جهانی ۱۹۷۴ , بصورت غیر منتظره ای , سد راه انان شد . لهستانی ها تحت هدایت یک مربی خلاق بنام ( کازومیر گورسکی Kazimierz Gorski )  با دو گل در مسابقه رفت  بر حریف سرشناس غلبه کردند پس در مسابقه ی برگشت , تنها یک راه  پیشروی شاگردان سر ( آلف رمزی Alfred Ramsey ) بود , پیروزی مقابل لهستان ...

 بنابر این  انگلستان از همان ابتدا دروازه لهستان را بتوپ بست ....  از چپ و راست ... ۳۶ شوت و ۲۶ کرنر ... که براستی یک امار خیره کننده در بالاترین سطح فوتبال اروپا و جهان است   اما , آن روز یک شیر از دروازه ی لهستان حراست میکرد . دروازه بان بزرگ تاریخ فوتبال ( ژان توماژوفسکی Jan Tomaszewski ) او معجزه وار بارها و بارها سد راه مهاجمان میزبان شد تا سر انجام لهستان راهی مونیخ گردد و برای نخستین بار از جام جهانی ۱۹۵۰ به این سو , که انگلیس در رقابتها حاضر شده بود از حضور در مرحله ی نهایی جام جهانی باز ماند .

 آن روز توماژوفسکی ۱۷ بار با ضربه مشت , توپ های ارسالی از دو سوی زمین را از محوطه جریمه لهستان دور کرد و همچنین سه مواجهه ی تک به تک را ... ولی شاید اوج هنرش را می بایست در دایبهای بلند و تماشایی اش جستجو کرد  چرا که او چهار بار به این صورت مانع از عبور توپ از حط دروازه لهستان شد . آن روز توماژوفسکی تنها یکبار از روی نقطه پنالتی مغلوب شد  گلی که ان نیز  در دقیقه ۵۷ توسط مهاجم لهستان ( روبرت گادوشا Robert Gadocha ) پاسخ داده شد تا در پایان ۹۰ دقیقه , نتیجه تساوی یک بر یک باشد .          

 سر آلف رمزی بزرگ در پایان این مسابقه و در شرایطی که از چهره اش نمایان بود که بشدت افسرده و غمگین است  , چنین  گفت : ضربه بزرگ که نه ... بلکه ضربه هولناکی بود  تیم ما در زمین مسابقه  بسیار خوب عمل کرد . اما در مقابل دروازه بخت یارمان نبود و مهمتر انکه  در تیم لهستان یک دروازه بان بزرگ حضور داشت که تسلیم ناپذیر بود . من هنوز محو آن ضربه ی اواخر مسابقه ی آلن کلارک هستم که او بصورت معجزه آسایی دفع کرد  بعقیده من آن واکنش  در دنیا بی نظیر بود .  هنوز نمیدانم که او چطور ان را انجام داد و هرگز بیادندارم که دروازه بان یک تیم مهمان در ویمبلی  چنین درخششی از خود نشان داده باشد .

 

ژان توماژوفسکی

 * واکنش  معجزه آسای ژان توماژوفسکی برابر ضربه ی مهاجم انگلستان  آلن کلارک ( سوم از چپ ) ...    ویمبلی , پاییز ۱۳۵۲

===========================      

 

 

 

=============================

ژان توماژوفسکی Jan Tomaszewskiژان توماژوفسکی Jan Tomaszewskiژان توماژوفسکی Jan Tomaszewskiژان توماژوفسکی Jan Tomaszewskiژان توماژوفسکی Jan Tomaszewskiژان توماژوفسکی Jan Tomaszewskiژان توماژوفسکی Jan Tomaszewskiژان توماژوفسکی Jan Tomaszewskiژان توماژوفسکی Jan Tomaszewskiژان توماژوفسکی Jan Tomaszewskiژان توماژوفسکی Jan Tomaszewskiژان توماژوفسکی Jan Tomaszewskiژان توماژوفسکی Jan Tomaszewski